Ubiór inspirowany ułanką paradną oficera 3. Pułku Ułanów Wielkopolskich. Ułanki paradne były oczywiście przeróbką ułanek pruskich. W armii powstańczej była w dodatku nieprzepisowa. Na zdjęciu po prawej ułani noszą ułanki polowe, które krojem były bardzo podobne do ułanek paradnych. Wg. kodu kawaleryjskiego, kolor żółty zarezerwowany był dla pułku o numerze 3. (fot. ze strony konflikty.pl)
Projekt ubioru inspirowany płaszczem oficerskim jazdy (o nim później). Na głowie pilotka skórzana i okulary ochronne noszone przez pilotów w czasie lotu. Cały sprzęt lotniczy używany przez powstańców zdobyto po zajęciu lotniska na Ławicy i hali zeppelinów na Winiarach. Zdobyty sprzęt stanowił znaczną część sił powietrznych odradzającej się Polski. (fot. ze strony 27grudnia.pl)
Inspiracja kurtką jazdy, tzw. ułanką wg. przepisu z 1919 r. Białe etyszkiety (sznury) wprowadzono już po Powstaniu. Do ubioru dodano epolety, które nie występują w mundurze. Mundury kawaleryjskie cieszyły się dużą popularnością wśród żołnierzy. Zdarzało się, że żołnierze pieszych oddziałów przydzielonych do kawalerii bezprawnie nosili ułańskie umundurowanie i odznaki. (na fot. Roman Koperski, źródło – poznan.pl)
Inspiracja kurtką piechoty wg rozkazu z 1919 r. Kurtki z naszytymi czterema kieszeniami zarezerwowane były dla podoficerów i oficerów. Przepisowa kurtka dla szeregowych miała tylko dwie kieszenie wpuszczone do środka. Niemniej przepis ten nie był przestrzegany i szeregowcy często pojawiali się w kurtkach z czterema kieszeniami. Na zdjęciu grupa oficerów sztabu frontu południowego. (fot. ze strony 27grudnia.pl)
Inspiracja podobna jak na poprzednim zdjęciu – kurtka oficerów i podoficerów z charakterystycznymi czterema kieszeniami. Kurtki tego typu nosiła również artyleria polowa. Na zdjęciu drugi dowódca Powstania – gen. Dowbor-Muśnicki. (fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe)
Płaszcz inspirowany ułańskim płaszczem oficerskim. Od płaszczy podoficerskich i szeregowych różnił się dwoma rzędami guzików – co widać na zdjęciu po prawej (porównaj ułana po lewej i prawej stronie). Płaszcze ozdobione były wypustkami w kolorze pułku: czerwony dla pułku 1., biały dla pułku 2., żółty dla 3., niebieski dla 4. (fot. ze strony dobroni.pl)
O AUTORCE
Agnieszka Mazur jest kostiumografem i grafikiem. Obie te pasje łączy od wielu lat wykonując kostiumy do filmów i muzeów oraz ucząc w szkołach artystycznych. Pracowała jako wykładowca w Międzynarodowej Szkole Kostiumografii i Projektowania Ubioru oraz w Wyższej Szkole Artystycznej w Warszawie, gdzie uczyła m.in. projektowania kostiumu, historii mody, stylizacji i rysunku żurnalowego. Facebook – Agnieszka Mazur Stroje Historyczne.